Druk maar vooral indrukwekkend!!

1 augustus 2014 - Kâmpôt, Cambodja

Vanmiddag kreeg ik eindelijk Dani weer aan de telefoon! Het lukt hem niet om te bellen of te bloggen. Het programma is druk en de leefomstandigheden armoedig. Het is zwaarder dan hij had verwacht maar hij is zo blij dat hij er is en dit kan doen!

De groep is woensdag en donderdag aan de slag geweest in Kep Gardens, dit ligt een stuk verder zuidelijker. Het had flink geregend (het is regenseizoen) en de rijstvelden waren overstroomd met soms wel een halve meter water. Het was een heel gedoe om de weg te vinden.

regenbui In Kep overnachten ze in een fijn hostel met goede bedden en zelfs een warme douche. In de 'jeugdherberg' in Kampot was het heel erg armoedig. (overnachting kost daar ook maar $3)

Kep Gardens is een schooltje voor kinderen van zes tot ca. 18 jaar waar ze Engels leren buiten hun normale school om. De eerste dag hebben ze spelletjes gedaan met de jongste kinderen zoals zaklopen, lummelen en touwtje springen. (De 'zakken van Sinterklaas' die Dani heeft meegenomen en ook de springtouwen zijn goed gebruikt!!

zaklopen 1 zaklopen 2

Met de oudere kinderen hebben ze 'Wie ben ik?' gedaan. De tweede dag mochten ze als echte meesters en juffen voor de klas staan. ’s Avonds hebben ze gespeed-date met de oudste jongeren van Kep Gardens. Ze moesten samen discussiëren over een bepaald onderwerp. Dat was niet zo makkelijk want de meeste Cambodjanen hebben niet de kans om naar de andere kant van de wereld te reizen en dus geen goed beeld van het leven daar.

Ze hebben ook gepraat over hun dromen voor de toekomst. jongen in boomOver wat je het allerliefst zou willen doen, bereiken of ervaren.  De kinderen waren zo enthousiast dat ze zelfs langer bleven, 's avonds om 9 uur hadden ze pas de gelegenheid om te eten.  Ze leren veel van elkaar, Dani spreekt inmiddels al wat woordjes Khmer en kan al tot 19 tellen in het Khmer en natuurlijk hebben ze de kinderen daar wat Nederlands geleerd, dat was dikke pret.

Na Kep Gardens ging de groep met de boot naar Rabbit Island. op pad

Dat ging niet zo makkelijk, de stroom viel uit (dat gebeurt regelmatig) en sommigen moesten in het donker douchen.Er viel weer een hevige regenbui maar gelukkig was het droog toen ze de boot op gingen. Op het eiland was het modderig en na een tocht door de jungle zijn ze met kleren en al de zee in gegaan. Ze slapen hier met 2 personen in een hutje op palen. Een klein kamertje van 4x4 mtr met 2 hangmatten (volgens Dani ligt dat heerlijk...), de wc moet doorgespoeld worden met een bak water en: "er is ergens op het eiland wel een lokale douche mam" (lees: bakken water over je heen gooien). Ik moest absoluut vertellen dat de groep het heel gezellig met elkaar heeft!. Rabbit Island

Dani's samenvatting tot nu toe: de bevolking in Cambodja is echt heel erg arm. Het land is kaal en leeg en er zijn ook bijna geen mogelijkheden zijn om iets op te bouwen. De armoede die we in Indonesië hebben gezien is nog niets vergeleken met de armoede in Cambodja. Dat is best heftig om je te realiseren terwijl je zelf zo'n goed leven hebt.

Ik heb Dani een uur aan de telefoon gehad (oei oei telefoonrekening....) en stukje bij beetje vertelde hij steeds meer. Het is allemaal zo enerverend wat hij meemaakt en hij vindt niet even de rust om te schrijven. En nu op het eiland is er uiteraard ook geen wifi....Hopelijk kan hij later zelf nog zijn verhaal doen. Ik ben in ieder geval apetrots op hem!!!

Ilse

1. Marly:
    1 augustus 2014
    Super leuk om te lezen. Dani ben trots op je. Geniet er van xxx
  2. Marieke:
    1 augustus 2014
    Zie die blije gezichten bij het zaklopen! hihi echt echt leuk om te zien...en wat fijn dat die groep samen een match is, plezierig om te lezen vooral in zulke barre omstandigheden. Dani...ik vind je super stoer en ga zo door! (hihi. ..in hangmatten slapen jah??)
  3. Mia Sessink.:
    2 augustus 2014
    Hoi Dani.
    Wat veel levenservaring doe je op met dit project,geweldig.
    Ik ben er trots op jouw oma te zijn.
    Veel liefs en groeten,Oma Mia.
  4. Jan Doodeman:
    2 augustus 2014
    Hoi Ilse.....je mag wel een eigen actie beginnen voor de kosten van je telefoontjes, maar ja je wilt, je MOET um spreken natuurlijk.
    Beste Dani, als je dit leest..........echt afzien daar, toilet, douche, slapen, ik ben toch blij dat ik geen ticket gewonnen heb zoals Ilse even suggereerde, ik ga wel naar de bioscoop. Een groot pluspunt is het dat jij (en alle anderen hoop ik) het naar je zin hebt, en dat je al je beoogde werkzaamheden en spelletjes lees ik, kan doen daar. Ik denk zeker dat je al die kinderen daar heel veel plezier mee doet. Probeer wat meer foto's te maken als het lukt. plezier maar ook sterkte gewenst. groet, Jan
  5. Lydia Hoekstra:
    5 augustus 2014