Khmer curry, luc-lac en een lugubere vismarkt

3 augustus 2014 - Kâmpôt, Cambodja

Mail van Dani zaterdag 2 augustus:
Hé mam,
Het was vandaag weer super gezellig! De elektriciteit voor onze hutjes wordt gemaakt door een generator, die gaat om 10 uur uit en dan heb je dus geen licht en is het echt hartstikke donker... maar dat was niet zo heel erg omdat we zaklampen hebben. Nog ff lekker in het pikkedonker een spelletje kaart gedaan.
Toen we opstonden (vandaag) had ik niet zo goed geslapen, ik was behoorlijk verbrand (dat ligt niet zo lekker) en het is echt een oncomfortabel bed. Ook waren er overal beestjes (denk aan vliegen spinnen en mieren) dat is ook niet erg fijn... Ik werd gewekt door keiharde regen om 6 uur in de ochtend. terwijl de wekker om half negen gepland stond. Mijn kamergenoot had trouwens besloten om buiten in de hangmat te gaan slapen en tot mijn verbazing ging dat helemaal goed. Gelukkig stopte de regen na een half uur. Bij het ontbijt kregen we heerlijke mangosap  (niet zo lekker als in Indonesië, maar het was nog steeds lekker) en een baguette. Vervolgens nog ff tijd om in m'n hangmat te gaan liggen en om 12 uur moesten we aan de andere kant van het eiland staan omdat daar de boten vandaan vertrokken. We moesten dwars door een oerwoud heenlopen met allemaal blubber en prut waar je tot je enkels in weg zakte. Ik vond het heel erg leuk, anderen vonden het geen pretje, de modder zat tot onder onze oksels.... Dan met een 'vluchtelingenboot'' (zoals we van Gili naar Lombok hadden, maar dan zonder dak) een trip maken van een half uur, dat was wel leuk aangezien de boot lekker op neer deinde op het water alsof je in een achtbaan zat. Aan wal zijn we naar een krabben markt gegaan, waar we konden 'genieten' van de geur van levend gemartelde krabben. Er liggen zo'n vijftig krabben in een klein laagje water in een emmer die net groot genoeg is, zodat de koper 'm nog nét levend mee kan nemen. In mijn ogen wreed en luguber en van de geur moest ik bijna overgeven. Vervolgens zijn we naar een vissersplaatsje gegaan waar arme mensen krabben en oesters vangen om te verkopen op de markt. De locals hebben een pad gemaakt door een mangrove bos en in de modder ernaast kunnen krabben en oesters gevangen worden. In Cambodja is vissen en rijst verbouwen de enige mogelijkheid om te kunnen leven. Ouders hebben vaak geen geld om hun kinderen te laten studeren en ze hebben de hulp van de kinderen gewoon nodig om op het land te werken of te vissen om te kunnen overleven.
Hierna zijn we naar een Boeddhistisch tempeltje gegaan waar monniken leven. Het was heel klein maar met prachtige en kleurrijke muurschilderingen! Achter de tempel lag een hutje waar allemaal botten en schedels lagen. Dit waren overblijfselen van mensen die in de tijd van de Rode Khmer in het klooster woonde en daar vermoord zijn.
Van daaruit zijn we doorgereisd naar onze thuisbasis in Kampot. Het eten is hier best goed, maar de khmer curry (een soort soep) en de luc-lac (kip met rijst) komt echt onze neuzen uit. We hebben inmiddels heimwee naar Europees eten en fantaseren over patat, frikandellen en pizza's waarbij het kwijl bijna onze mond uitloopt.  's Avonds hebben we een winkeltje gezocht om wat snacks in te slaan. En wat denk je? Ze hadden gewoon pringles!!
P.s. Ik zou echt heel erg blij zijn als we even langs de macdrive gaan als ik thuiskom. Of wat boerenkool halen of dat je een lekkere tosti meeneemt. Ik heb zoveel zin in lekker eten!

Mail van Dani zondag 3 augustus:
Hallo iedereen,
Weer een leuke nieuwe dag in Cambodja! Te beginnen met een lekkere vrije ochtend. Met de hulp van onze lokale gids Yi (spreek uit als 'ie') hebben we een paar leuke souvenirs winkels gevonden. De prijzen voor leuke souvenirs is zelfs zonder afdingen belachelijk laag. Ik heb een paar mooie beeldjes en kaarten meegenomen. Hiermee steun ik de lokale bevolking weer een beetje.
Vervolgens gingen we naar een rustig deel van de Kampot river waar we konden kajakken en peddel boarden. De plek was heel idyllisch en een beetje hippie-achtig. Tegen de tijd dat ik klaar was met zonnebrand insmeren waren alle peddels op.... maar dat hoeft geen probleem te zijn! Ik ging gewoon op een peddel board liggen en peddelen met mijn armen. Het werkte goed! Het was alleen wel erg vermoeiend maar met behulp van een paar mooie tempo liedjes kom je een heel eind! Over het algemeen hebben we vanmorgen gewoon lekker uitgerust. Natuurlijk weer luc-lac eten bij ons vaste adres in Kampot. Erg lekker maar ik verlang naar een gewoon lekkere hamburger.....

1. Ries:
    Hey Dani,

Wat moet het een enorme ervaring zijn man!
    En dan te bedenken dat het in Nederland prachtig weer is en de bbq's in vrijwel elke tuin de sappigste burgers bakken! ;)
    Maar even zonder dollen, het is indrukwekkend hoe jij dit aanpakt.

Geniet er van en veel plezier

Richard en Ellen
  2. Leonie:
    hey Dani,

goed bezig man!!!
    En met dat eten komt het vast helemaal goed als je weer thuis bent.
    Leuk om je ervaringen te lezen.
  3. Monique:
    3 augustus 2014
    Heel leuk om je verhalen te lezen, veel succes daar.

groetjes Monique
  4. Marieke:
    3 augustus 2014
    Super Dani! wat waardeer je nu idd nog meer wat je thuis zo lief hebt hè...geweldige ervaring zeg. Succes!
  5. Mia Sessink.:
    4 augustus 2014
    Hoi Dani.
    Goed Hoor! zoals jij je er doorheen slaat.
    Fantaseer nog even over lekker eten,daarna komt alles goed.
    Groeten Oma Mia.
  6. Ina en Atty:
    4 augustus 2014
    Hey Dani,

vanuit het dal kun je alleen nog maar omhoog. Let maar op, het wordt nog veel leuker.

By the way, je kunt altijd nog een buffel slachten als je een hamburger wil.

We zijn benieuwd naar de verdere belevenissen. Schrijf gauw een nieuw verhaal.