I changed my dream into a plan, Cambodja here I come!

25 oktober 2013

Ik heb 2 jaar geleden een rondreis van 5 weken gemaakt door Indonesië. Ik heb toen veel armoede gezien en dat heeft grote indruk op me gemaakt. Ik wil graag zelf iets doen om vooral kinderen te helpen die met heel weinig middelen iets van hun leven proberen te maken.  Ik ben in aanraking gekomen met de organisatie Worldmapping, die reizen naar ontwikkelingslanden voor jongeren van 14 tot 18 jaar verzorgt. Ik heb me aangemeld om mee te gaan werken aan lokale ontwikkelingsprojecten in Cambodja. In Cambodja zijn de sociale voorzieningen heel slecht. De dorpen liggen ver uit elkaar en grote gezinnen wonen in veel te kleine huizen. Er zijn veel analfabeten en er is een groot lerarentekort vooral op het platteland. Veel kinderen kunnen alleen lager onderwijs volgen of zelfs helemaal niet naar school. Ook de gezondheidszorg is slecht, er zijn te weinig dokters en als ze er zijn, zijn ze meestal niet zo goed opgeleid.

De projecten waar ik aan mag deelnemen wil de gezinnen een betere toekomst bieden door het leren van de Engelse taal, het aanbieden van computerles en het geven van voorlichting over bijvoorbeeld gezondheid en het belang van schoon drinkwater.

Ik slaap bij de lokale bevolking en zal niet dagelijks een warme douche hebben maar dit geeft me wel het beste beeld van het leven daar. De organisatie die deze projecten verzorgt doet aan eerlijk toerisme, dat betekent dat de lokale bevolking eerlijke prijzen krijgen voor het verlenen van onderdak en het zorgen voor vervoer. Zo komt het geld wat ik hiervoor betaal ook echt bij de Cambodjanen terecht en hebben deze mensen hierdoor een goed inkomen.

Mijn ouders willen mijn vliegticket betalen. Ik spaar zelf mijn verblijf en bijkomende kosten bij elkaar door mijn bijbaantje, ik doe kleine fietsreparaties en plak lekke banden. Ik verkoop speculaaspoppen voor Sinterklaas. Verder wil ik me laten sponsoren als ik de halve marathon van Hoorn ga lopen en ook tijdens de Nijmeegse Vierdaagse die ik de week voor mijn vertrek ga lopen.

Ik probeer nog meer activiteiten te bedenken waarmee ik wat extra geld bij elkaar kan krijgen om de kinderen daar te kunnen voorzien van studiemateriaal en sportbenodigdheden.

Tijdens de voorbereidingen en ook tijdens mijn reis zal ik deze weblog bijhouden, als je het leuk vindt dan  kun je mijn belevenissen volgen. Je kunt je aanmelden voor de mailinglist.

Ik hoop dat je geïnteresseerd bent en de kinderen van Cambodja een warm hart toedraagt. Misschien wil je me steunen door me te sponsoren of een kleine donatie te geven (van bv. een euro)? Met het geld wat ik hiermee ophaal hoop ik nog wat extra’s voor de kinderen te kunnen doen.

Mijn rekeningnummer is NL 32 INGB 0001 5844 24 t.n.v. D.W. Oudshoorn

Je kunt evt. contact met me opnemen via [email protected]